Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Poskytuje poradenské služby v souladu s platnou legislativou žákům a jejich zákonným zástupcům. ŠPP se podílí na zajišťování a realizaci podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje součinnost školským poradenským zařízením a spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků, realizuje koncepci kariérového poradenství, tj. informační a poradenskou pomoc pro vhodnou volbu vzdělávací cesty k pozdějšímu profesnímu uplatnění žáků, nabízí odbornou pomoc při řešení akutních krizových i dlouhodobě zažívaných problémových situací žáků s návazností na příslušná odborná pracoviště. ŠPP poskytuje metodickou podporu učitelům při aplikaci speciálně pedagogických poznatků a dovedností.
                       
V souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních je k poskytování psychologických a speciálně pedagogických služeb zpravidla potřeba informovaný souhlas zákonného zástupce žáka. Tento souhlas je vyžadován zejména u dlouhodobé individuální péče, komplexní diagnostiky a při poskytování podpůrných opatření vyššího stupně. Naopak souhlas zákonného zástupce není vyžadován v případech:
- krizové intervence, která se poskytuje bezprostředně po vzniku potřeby a může probíhat až do pěti setkání bez souhlasu,
- prvního kontaktu žáka se školním psychologem nebo speciálním pedagogem,
- preventivní činnosti, jako jsou programy zaměřené na podporu zdravého klimatu ve třídě, pokud nejsou zaměřeny na konkrétního žáka,
- nebo při poskytování informací v obecné, anonymní rovině.
Činnosti výchovného poradce
Činnosti, které školní psycholog zajišťuje
- Poskytování konzultací, individuální a skupinová psychodiagnostika a odpovídající intervence
 - Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole, podpora při tvorbě ŠVP, IVP
 - Metodická pomoc třídním učitelům, ostatním pedagogům
 - Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, individuální konzultace
 - Besedy a osvěta pro zákonné zástupce
 - Spolupráce s OSPOD, školskými poradenskými a výchovnými zařízeními, zdravotnictvím, popř. Policii ČR
 - Depistáž, diagnostika
 - Sociometrie, diagnostika sociálního klimatu ve třídě
 - Spolupráce a screening školní zralosti dětí při zápisu do 1. ročníku ZŠ
 - Komplexní kariérové poradenství
 - Testy profesní orientace pro žáky 9. tříd
 - Poradenství a intervence
 - Poradenství, individuální konzultace a vedení pro žáky s SPÚ, SPCH, žáky s akutně prožívanou krizovou situací či dlouhodobými problémy
 - Konzultace a poradenství pro rodiče
 - Krizová intervence pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
 - Pomoc při řešení multikulturní problematiky
 - Podíl na prevenci školní neúspěšnosti
 - Mentální hygiena, mentálně hygienické návyky, učební styl, práce ve škole a domácí příprava
 - Podíl na koordinaci preventivních programů
 
Činnosti, které školní speciální pedagog zajišťuje
- Konzultace s pedagogy zaměřené na přípravu a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
 - Konzultace s pedagogy a rodiči zaměřené na průběžné vyhodnocování navržených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
 - Průběžná komunikace a kontakty s rodinami klientů.
 - Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro rodiče a pedagogické pracovníky školy.
 - Konzultace s odbornými pracovníky poradenských a dalších institucí.
 - Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole.
 - Poradenství pro oblast užívání kompenzačních a jiných pomůcek.
 - Příprava podkladů a participace na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, kooperace s odborníky mimo školu.
 - Zajištění individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních.
 - Koordinace speciálně pedagogické péče ve škole.
 - Konzultace s pedagogy k přípravě a průběžné úpravě podmínek pro inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole.
 - Konzultace a přímé metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy.
 - Participace na přípravě zápisu a účast na zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
 - Příprava konzultací a poradenských aktivit pro rodiče a pedagogy a vyhodnocování těchto aktivit.